sunnuntai 8. tammikuuta 2017

Well hello Aberdeen!

Huh, kolmas kokonainen päivä Aberdeenissa jo menossa ja vasta nyt ehtii kirjoittelemaan.

Torstaina tosiaan lensin aamulla aikaisin Helsingista Amsterdamiin ja siellä oli reilu 6h välilasku. Kävin pyörähtämässä Amsterdamin keskustassa, mutta ilman nettiä ja väsyneenä en lähtenyt kovin kauas harhailemaan. Kävelin jotain isoa katua suoraan juna-asemalta eteenpäin ja löysin mäkkärin missä kävin syömässä. Sit samaa reittiä takasin ja lentokentälle. Schipholilta pääsee kyllä tosi kätevästi keskustaan, junalla kestää matkassa junatyypistä riippuen 15-20min ja day pass-lippu (millä saa meno-paluun) oli vajaa 10e.

Kahvia Schipholin Starbucksissa, ei ihan menny nimi oikein.../ Amsterdam

Skotlannin maaperälle laskeuduin paikallista aikaa vähän yli neljä, passintarkastuksen ja laukkujen hakemisen jälkeen pitikin seikkailla tosi sokkeloista käytävää pitkin ulos. Väsymystila oli 14h hereilläolon ja 11h matkaamisen jälkeen aika kova, joten oli suuri helpotus ettei tarvinnut lähteä taksilla tai bussilla seikkailemaan asunnolle. Vaihtoyliopiston kv-koordinaattori/opettaja ystävällisesti tuli minut omalla autollaan hakemaan ja vei asunnolle. Oli aika hurjaa istua meidän ns. kuskin paikalle autossa... Asunnolla joku tosi nopeasti ja paljon puhuva nainen kertoi oleellisimpia asioita ja sovittiin, että hän aukaisee Katin ja Iinankin huoneiden ovet valmiiksi. Tytöt siis tuli perjantaina ja olisi ollut aika tyhmää, jos jonkun olisi pitänyt erikseen käydä avaamassa ne ovet, varsinkin kun minä olin jo täällä. Pikapyörähdys asunnolla ja suunnattiin (edelleen opettajan kanssa) Asdaan ostamaan mulle peitto, tyyny ja ruokaa. Asda muistuttaa ehkä Prismaa ja sieltä löytyi kohtuuhinnalla peitto, tyyny, oikeen kokonen tyynyliina ja ruokaa. Aivot oli niin sumussa että ruokaostokset jäi aika nihkeiksi, silleen että yhden yön pärjäs..

Perjantaina nukuin niin pitkään kun nukutti ja hitaan aamun jälkeen suuntasin keskustaan, tavoitteena hankkia paikallinen puhelinliittymä. Katsoin kämpän wifin turvin kartasta reitin keskustaan ja eikun töppöstä toisen eteen. Aikani seikkailtua bongasin Vodafonen liikkeen ja sinne siis. 20 punnalla sain 4GB 4G netin, jotain minuutteja ja rajattomat tekstarit, ihan ok. Myyjä kysyi, että paljonko tarviin dataa ja mä siihen, että ei mitään hajua kun Suomessa on rajaton datamäärä.. Voi olla vähän yläkanttiin toi 4GB, mutta eipähän lopu kesken sit! Asensin uuden sim-kortin jo liikkeessä ja sittenpä uskalsi lähteä seikkailemaan muuallekin kun pääkadulle. Löysin mm. Primarkin ja pari ostoskeskusta. Paluumatkalla kävin vielä Morrisonilla ostamassa ruokaa ja sittenpä palasin odottelemaan Katia ja Iinaa saapuvaksi.

Samainen opettaja kuskasi myös tytöt lentokentältä kämpille ja käytti meidät vielä uudestaan Asdassa. Pari postausta sitten taisin kirjoitella, että Suomen vaihtarit on pumpuliin kääritty mut ei meidän kv-tuutoreiden apu ihan jokaisen kohdalla samalle tasolle yllä mitä vastaanotto täällä oli! Vaikka superlähelle pääsettekin, älä huoli Tarja ;) Tällä kertaa oli kerennyt jo vähän miettiä mitä sieltä kaupasta pitäisi ostaa ja tytöilläkin oli pitkä ostoslista jo valmiiksi mietittynä. Kauppareissun jälkeen ilta meni ihan kotosalla, vaikka eräät ystäväni Suomessa oli kovasti sitä mieltä, että lähipubi olisi pitänyt testata heti ensitöiksi...

Lauantai aloitettiin ihanalla aamupalalla ja lähdettiin tutustumaan ihan vieressä olevaan rantaan. Ja sitähän riitti vaikka kuinka pitkälle! Rannalla oli tosi paljon myös paikallisia ulkoilemassa ja lenkittämässä koiria. Ranta oli tosi sievä hiekkaranta, mutta vesi luonnollisesti kylmää... Sää oli mitä mainioin, aurinko paistoi ja lämpöasteita oli ehkä +5. Käveltiin Don-joelle asti ja Tripadvisorin mukaan joella olisi hylkeitä. Me ei hylkeitä nähty, joten täytyy mennä uudestaan bongailemaan!

Aberdeen beach

Panoraama rannalta
River Don

Nämä oli ehkä "windows to the sea"

Minä ja Kati rantakadulla

Yksi iso puute mikä huomattiin asunnolla, oli ovistoppari. Eletään täällä asunnossa huoneiden ovet auki ja hankaloitti kulkua kun ovi piti pönkätä tuolilla auki. Keittiöön on myös ovi, jota haluttiin pitää auki. Hetki harkittiin jo ovistoppareiden ostamista, mutta mitä sitä suotta kun tarkoitukseen sopivia kiviä oli ranta täynnä :D

Rantaretken jälkeen syötiin ja lepäiltiin hetki, ennen kun lähdettiin keskustaan hankkimaan Katille ja Iinalle liittymät. Samalla reissulla pyörähdettiin Primarkilla (ostettiin hengareita), puntakaupassa (halpaahalpaa), Mäkkärissä (tuli nälkä....) ja Morrisonilla ruokaostoksilla. Ruokakaupassa meni varmaan 1,5h kun kaikki oli niin ihmeellistä ja piti tutkia lähes joka hyllyväli. Ollaan tehty niin, että ostetaan oikeastaan kaikki ruoka kimpassa ja kokkaillaan yhdessä. Paljon fiksumpaa tehdä isoja satseja ruokaa, kuin että kaikki kokkaisi itsekseen jotain. Ruoka on täällä jonkin verran halvempaa kuin Suomessa. Esimerkiksi 2x500g naudan jauhelihaa sai 5 punnalla, eli n. 6€. Not bad!
Ruokaa!

Tänään eli lauantaina nukuttiin taas pitkään ja aamupalan jälkeen lähdettiin tutkimaan keskustaa vähän lisää ja shoppailemaan. Vietettiin mm. Primarkilla lähes 2h ja saattoihan sieltä jotain tarttua mukaankin.. Kaupungilla meni kokonaisuudessaan varmaan 5h ja vähän jalkoja väsytti kun päästiin takaisin kämpille. Sen jälkeen ilta onkin mennyt ruokaa laittaessa ja pyykkiä pestessä. Tässä asunnossa on oma pyykinpesukone (missä on kuivausrumpu samassa), helpottaa elämää huomattavasti kun voi pestä pyykkiä silloin kun haluaa. Huomenna alkaa sitten se oikea arki, opettaja ystävällisesti hakee meidät aamulla yliopistolle (ettei eksytä ekana päivänä bussilla mihinkään) ja aloitetaan orientaatio. Nyt ekat päivät on ollut vähän sellanen ajatus, että hei mehän ollaan täällä lomalla mutta eiköhän se arkikin lyö vasten kasvoja jossain välissä.

Harmaata!

Kirjaimellisesti oltiin keskellä kirjakauppaa
Löydettiin punainen puhelinkoppi! #ihanturistina

Kotikatu

Ekojen päivien ihmetyksiä:
- Vasemman puoleinen liikenne. En ikinä tiedä mihin suuntaan piti kattoa ensin ja tuntuu, että autot tulee ihan mistä sattuu.
- Erillisen vesihanat keittiössä ja vessassa. Varsinkin vessassa, kun hanat yltää ehkä 5cm päähän altaan reunasta ja näin ollen käsien peseminen on yllättävänki hankalaa.
- Kokolattiamatto. Why oh why.
- Fiiliksen mukaan toimivat patterit. Vaikka termostaatti olis samassa kohti saattaa ne olla joko kylmät tai tulikuumat.
- Kummalliset äänet. Esimerkiksi kun vessan vetää, niin alkaa ihan jäätävä meteli koko asunnossa. Ja lattiat narisee ihan joka askeleella, eli tietämättä tässä asunnossa ei kukaan liiku.
- Kahvinkeittimen puute. Kuka ihan oikeasti tykkää ja nauttii pikakahvista?
- Vetoisat ikkunat. Asunnon esittelyssä mainittiin erikseen tuplaikkunat, mutta tiivisteisiin ei ole ilmeisesti ihan samalla tavalla panostettu...

Iloisia yllätyksiä:
- Mukava sänky!
- Kaupasta saatavat valmiiksi pilkotut hedelmät, joiden ostaminen ei vie konkurssin partaalle.
- Yleensä lämmin asunto, jonka sisäilmakin tuntuu olevan suht hyvä.
- Kaunis kaupunki, vaikka etukäteen olin kuullut että harmaus voisi olla aika ankeaa.
- Hyvät ulkoilumaastot ihan lähellä (eli siis ranta)
- Odotettua lyhyempi kävelymatka keskustaan.
- Et voi lukita itseäsi ulos. Oman huoneen ja asunnon ulko-oven saa lukkoon vain avaimella, joten jos ei ehdi rapun ovesta ulos niin voi vielä hakea unohtuneen avaimen.

Sellasta tällä kertaa! Aberdeen tuntuu hyvältä ja vielä ei ole koti-ikävä iskenyt.