sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Lomaviikko ja roadtrip: Day 5

Viides päivä alkoi hitaasti. Nukuttiin pidempään kuin muina aamuina siihen mennessä ja valmistimme lontoolaisille heidän niin kovin ihmettelemiä banaanilettuja. Koska sauvasekoitinta ei ollut saatavilla, piti taikinan tekemiseen käyttää raakaa voimaa ja haarukkaa. Letut onnistui loistavasti huonosta paistinpannusta huolimatta ja lontoolaisetkin tykkäsivät!

Pitkän aamun jälkeen lähdimme liikkeelle kohti Gairlochia. Vettä tihkutti ja pysähdyimme matkan varrella Loch Mareen rannalle sekä Victoria Fallseille. Putouksista minulla ei ole kuvia, vaikka olen lähes 100% varma että sellaisia kyllä otin...

En oikeasti ollut noin kauhuissani mitä ilmeestä voisi päätellä

Loch Maree

Muistomerkkejä milloin millekin tuntui olevan lähes joka nurkalla

Gairlochissa olisi ollut kuulemma kivoja kävelyreittejä, mutta edellisen päivän vuoren valloitus oli vienyt voimat niin jatkettiin Ullapooliin. Matkalla aurinkokin alkoi paistaa! Ullapool on Highlandsien mittakaavalla iso kaupunki, ihmisiä oli melkoisesti enemmän mihin oli totuttu. Syötiin lounasta mukavassa pikkukahvilassa rantakadulla ja käytiin paikallisessa Coopissa ostamassa ruuat iltaa varten, ei haluttu että päädytään yöpaikkaamme Durnessiin ilman mitään illallistarpeita.... Tankattiin myös vähän dieseliä uljaaseen Astraamme, olisi ollut aika ikävä jäädä jumiin jonnekin vuoristoon siksi että diesel loppuu...

Ullapoolin rantaraitti

Loch a'Chairn Bhain

Kylesku Bridge
Jollakin on ilmeisesti ollut vahva mielipide kuningattaresta...

Matkamme varrelle sattui Kyleskun silta. Kuten ylläolevasta kuvasta selviää, on itse Kuningatar käynyt avaamassa sillan vuonna 1984, sitä ennen vesistö ylitettiin lautalla. Kylesku Bridge on kahden Lochin välissä, Loch a'Chairn Baihnin ja Loch Gleann Dubhin. Maisemat oli hienot ja onneksi sääkin suosi sillä hetkellä!

Maisemia ihailtuamme jatkoimme kohti pohjoista. Nainen Skyella kertoi, että Durnesissa on Lazy Crofter Bunkhouse niminen paikka auki, mutta he eivät välttämättä vastaa heti puhelimeen. Koitimme matkalla soittaa ja varata sänkyjä, mutta ei vastausta. Durnessiin päästyämme oli vielä vähän valoisaa, joten teimme pikkulenkin autolla läheiselle Balnakiel Beachille. Tuuli oli kova ja vettäkin alkoi tihkuttaa, mutta rannan dyynit olivat kyllä hienot!

Balnakeil Beach

Rannan läheisyydessä on niemenkärki mikä on paikallisen armeijan käytössä

Raunioitunut kirkko

Rantaa tutkittuamme palasimme Durnessin keskustaan ja koitimme löytää tätä Lazy Crofts Bunkhousea.  Ajoimme auton Durnessin "keskustan" yleiselle parkkipaikalle ja koitimme siitä soittaa uudestaan bunkhousen omistajalle. Tällä kertaa hän vastasi ja kertoi, että olemme ihan oikeassa paikassa. Parkkipaikan läheltä lähti portaat ylös rakennukselle ja hän ohjeisti meitä menemään sisälle ja odottelemaan hetken. Raahasimme tavaramme portaita ylös bunkhouseen ja hetken ihmeteltyämme nuorehko nainen ilmeistyi esitellemään tilat ja hoitamaan maksuasiat. Maksuvaihtoehtoina oli pelkästään käteinen, onneksi nostin Ullapoolissa varalta muutaman kympin. Peti bunkhousessa maksoi 20 puntaa per henkilö, jaetussa 8 hengen huoneessa. Meidän kanssa huoneen jakoi tsekkiläinen mies, joka oli ajanut Skotlantiin autolla Tsekeistä asti!

Paikan omistaja kertoi, että Durness on tunnettu mahdollisuudesta nähdä revontulia. Parhaiten revontulet näkyisivät rannalta, mutta myös bunkhousen terassille kuulemma näkyisi vihreä kajastus jos revontulia olisi näkösällä. Meitä ei revontulien bongaus niin kiinnostanut, vaikka olisihan niitä ollut hauska nähdä muuallakin kun Suomessa. Tsekkiläinen oli yöllä käynyt kameran kanssa kokeilemassa onneaan, tuloksetta. Itse vietin illan internetin ihmeellisessä maailmassa kun kerrankin oli wifi saatavilla. Bunkhousessa majottui myös Dundeesta kotoisin olevat mies ja nainen, jotka olimme nähneet jo Victoria Fallsien parkkipaikalla.

Kevyen illallisen jälkeen suuntasimmekin yöpuulle, makuuhuoneessamme oli mökkimäinen (ts. hieman homeinen) tuoksu ja toivoin, että aamulla ei olisi pääkipeä ja nenä ihan tukossa.